Sarawak minta pelancongan negeri diberi perhatian

 

Kerajaan Negara Sarawak berambisi Kerajaan Perhimpunan berikan lebih atensi kepada zona pariwisata negara itu pada Belanjawan 2020 biar aktiviti pelancongannya bisa dirancakkan lagi.

Menteri Pariwisata, Keelokan serta Kultur Negara, Datuk Abdul Dermawan Belas kasih Hamzah mengatakan, besarnya Sarawak yang nyaris serupa dengan Semenanjung membutuhkan kos lebih besar paling utama dalam melengkapkan prasarana pariwisata.

Tuturnya, ditambah pula dengan aspek geografi negara bertepatan, penajaan area pariwisata sedia terdapat serta awal area pariwisata baharu telah pasti menyantap kos yang lebih besar.

” Jika akan membuka satu area pariwisata baharu buat hingga ke tempat itu membutuhkan pembinaan jalur raya serta prasarana lain semacam dinding air, penginapan, bermalam dusun serta serupanya. Ini membutuhkan kewangan yang banyak serta itu satu hambatan yang kita hadapi,” tuturnya.

Abdul Dermawan yang pula Menteri Muda serta Sukan Sarawak mengatakan, jadikan bonus pula berarti untuk pengurusan perbelanjaan advertensi dalam serta luar negara.

Dia mengatakan begitu pada pemberita sesudah melengkapi penyerahan Karunia Kencana yang dimenangi Badan Pariwisata Sarawak di Karunia Pasific Asia Travel Association( PATA) 2019, Kazakhstan, pada 19 Sept bebas untuk jenis Alat Pemasaran- Video Ekspedisi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *